onsdag 25. mars 2009

Fra strikkekurvens dyp…

Jeg gjorde et dypdykk i strikkekurven min (en av dem), og se hva jeg fant: Et halvt hekleteppe!


Det virker som om det er noe med hekling og våren – det ser ut til at det har brutt ut en heklebølge i bloggeland nå. Det er inspirerende! Alle heklere som ferdes på internett, vet at det heter Granny Squares på engelsk. Men hva heter disse rutene på norsk? Det florerer mange navn, og jeg lurer derfor på følgende. Heter det:

a) bestemorruter,
b) mormorruter, eller
c) oldemorruter?

Noen som vet? Ikke det at det spiller noen rolle, det er morsomt å hekle uansett hva de heter, men jeg er generelt nysgjerrig og lurer på alt.

Jeg hadde lenge ønsket meg en blå benk i hagen. For noen år siden fikk jeg det. En koselig, gammeldags trebenk – finfin å sitte på, fin å sove middag på, men den var litt hard. Etter et par-tre år fant jeg noen fine puter som matchet. Løse putetrekk med dunputer inni, som jeg liker veldig godt. Finfine å sitte på, fine å sove middag på – men det var litt kaldt. Norsk sommer er ikke alltid så mild og vennlig, som kjent. Så jeg begynte å hekle et teppe. Et pledd, som man kan surre rundt seg i kjølige sommernetter eller sove middag under en sval sommerettermiddag. Det var i 2007. Det er fortsatt litt kaldt uten teppe, men det går jo fremover – et halvt teppe er da bedre enn ikke noe teppe i det hele tatt! Heldigvis er alle lappene heklet sammen, trådene er festet, og i et inspirert øyeblikk i fjor laget jeg kant rundt. Så nå er det bare resten igjen.

Fortsetter jeg i samme tempo, skulle det være ferdig i 2011 en gang. Det høres ut som veeeeldig lenge til… Kanskje jeg skulle skru opp farten? Den lyseblå fargen er allerede endret en gang, så på halvparten av lappene er den søtt babyblå og på resten litt blågrønn. Vet ikke om det vises så godt på bildet. Så det er kanskje best å gjøre det ferdig mens alle fargene fremdeles finnes. Det er et stort teppe, ferdig mål vil bli ca 125 x 200 cm. På en lapp jeg fant i posen, hadde jeg regnet ut at jeg mangler 125 lapper. Så det er bare å stå på! I fjor sommer ville Dattern lære å hekle lapper, så hun har hjulpet meg og heklet en del av lappene, derfor ser de litt forskjellige ut. Det er koselig å ha et teppe som vi har laget sammen!

Og det er jo lenge til sommeren da. Ennu er det vinter…

6 kommentarer:

  1. Dette blir et herlig slumrepledd. Regner med at du og datra setter alle kluter til og kommer i mål snart. Det er jo bra den ene halvdelen er ferdig. Å montere et helt teppe, å huff, orker ikke tenke på det en gang.

    SvarSlett
  2. Jeg syns teppet var praktfullt. Jeg har litt lyst å prøve meg på noe sånt, jeg har sett så mange lekre rundt omkring, men jeg får angst ved tanken.

    Men i dag er jeg uten håndarbeid og må finne på noe jeg kan lage. Hm.

    Tusen takk for kommentaren i bloggen min. Jeg ble helt rørt jeg. Det varmer vettu. Du er jo en knupp da.

    SvarSlett
  3. Åh for et evighetsarbeid, men teppet ditt blir knallfint - håper du gjør det ferdig! Jeg har strikket et slikt evighetsteppe en gang og når det til slutt var ferdig var jeg sååå glad og fornøyd og det brukes masse. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Veldig flott, og fine fargar. Det er så koseleg med slike tepper;)

    SvarSlett
  5. Artig historie om det teppet og fint var det.Men navnet på de rutene vet jeg ikke.

    Jeg har gjort omtrent det samme som deg med et heklet sengeteppe.Det er heklet i lange remser, og jeg har brukt veldig lang tid.Kanskje 15 år.Først passet det til en enkel seng,så til 120cm og enda mangler jeg avslutningskanten.Kanskje blir det ferdig en gang.Uansett har det vært i bruk imange år.

    Så, som jeg ser det kan du bare begynne å bruke det flotte teppet og så kan du hekle på, litt etter hvert.Lykke til.

    SvarSlett
  6. God idé, Sonja! Det er jo tenkt som et sommerteppe i hagen, og da gjør det jo ikke noe om tærne stikker ut! For vi vil jo ha en god og varm sommer!!!

    SvarSlett