onsdag 23. juni 2010

Jeg vet en deilig have...


Etter å ha tenkt seg grundig om i en ti års tid, har duftskjærsminen i hagen min endelig bestemt seg for å sette knopper. Det var to knopper i fjor også, men de falt av. Sikkert fordi naboens katter bruker mine blomsterbed som do. Men i år er det plenty - de har bare ikke sprunget ut enda. De vidunderlig vakre og velduftende blomstene på bildet over blomstrer i Botanisk hage, i Dufthagen, der jeg var innom en tur og snuste litt i dag. Her hos meg har de satt blomstringen på vent, trolig pga kulde. Da jeg skulle ut en tur i kveld og stelle og stulle litt i hagen - det så jo så sommerlig og fint ut gjennom vinduet - var det bare ti grader. TI GRADER - og i morgen er det midtsommer. Er det ikke da man skal flagre rundt i sommernatten - den milde, blonde sommernatten - brun og barbent og i flortynne hvite gevanter? Nå sitte jeg her, i stummende mørke, med verkende bihuler som sikkert skyldes for mye trekk, og drikker glohet te med honning, iført ullsokker og fleecejakke og lurer litt på hvor sommeren blir av i år. Men himmelen er blå! Og sola skinner! Og heldigvis har vi Botanisk hage! Jeg tror jeg må feire med en Sommerøl. En varm en.

10 kommentarer:

  1. Hei!
    God bedring..., di får sitte inne og se ut..., da ser det ikke så aller værst ut og man slipper den kalde vinden... :O)

    I dag er det spådd over 23 grader, men hva ser jeg..., jo, det er grått og overtskyet ute og gradstokken viser 12 grader...., lettere oppgitt akkurat nå, over været alså... :O)

    Ha en fin dag og som sagt; god bedring...

    SvarSlett
  2. Fleecejakke? Har du ikke hjemmestrikkede ulljakker du kan bruke i sommerkulden? ;)

    Det er så deilig med alt som dufter (godt) i hagen! Her er peonene på gang og i år ser det ut til å bli masse blomster på de fire staudene vi har!

    Her har vi en uteplass litt i le for nordavinden, og det har vært ganske så brukbart å sitte i sola der. Men, lufta er helt klart kald! God bedring også håper jeg det blir litt duftblomstring snart hos deg! :)

    SvarSlett
  3. Hihi- en VARM øl!

    Storebror her i huset bad om votter da vi skulle i barnehgen, og jeg sukket og kikket på kalenderen. Men i neste uke kommer finværet, for da skal vi sørover, hehe.

    SvarSlett
  4. Huff, er du syk igjen. Ikke helt rette tida dette. God bedring.
    Håper på snarlig blomstring hos deg, så du kan glede deg på hjemmebane også. Busken her har stått med knopper leeeeenge, men deet blir liksom ikke mere. Varme: jatakk!

    SvarSlett
  5. Huff, den grønne vinter, kalles det... Vi satser på at varmen sniker seg fram etterhvert. God st hans.

    SvarSlett
  6. 10 år?? Og jeg som vurderer å plante en slik i hagen - men så stor tålmodighet eier jeg bare ikke... :o))

    Håper St.Hansværet har tatt seg opp hos deg - ha en fin feiring :o)

    SvarSlett
  7. Det er et fint blomsterbilde. Lukter sikkert godt :)

    God bedring til deg. Klem

    SvarSlett
  8. Så kjedelig med vonde bihuler nå da! Håper det går fort over, for nå kommer sommer'n!
    Vinden blåser over uteplassen vår, så jeg har holdt varmen i solsteka i dag, håper den varmer hos deg snart også! God st.hans!

    SvarSlett
  9. Barbeint og i tynne flagrende gevanter tror jeg bare vi kan drømme om enda - men d må da vel bli tilslutt :-)

    Ha en fin St. Hans kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  10. Håper du blir bedre snart. Vi bruker neseskyllekanne til vonde bihuler, ta litt salt i lunkent vann i kannen og skyll gjennom ene nesborren. Kommer ut gjennom den andre. veldigt effektivt. Bare et litet tips. Hvordan går det nå med håndarbeid, kanskje det må vente.

    SvarSlett