torsdag 2. september 2010

Ribbevotter - en oppskrift...


Mange har spurt etter denne oppskriften, og her kommer den. Den er fra boken ”Strikkebog for barneskolen og hjemmet” av Caroline Halvorsen, utgitt på J. W. Cappelsens forlag i 1901.
Det er ikke angitt størrelse, garn- eller pinnetykkelse. Votten var pensum i 3. klasse, altså ca i 10-årsalderen, men husk at de oftest strikket med tynnere pinner og garn før i tiden. Jeg fulgte oppskriften, og vottene passer til meg. Prøv deg frem med pinner og garn, og prøv votten underveis, så finner du ut av det. Ta gjerne en kikk på mine forsøk her (stripete vott), her (hvit vott) og her (blå vott).


Jeg har skrevet oppskriften slik den står i boken, men på litt mer moderne norsk. Jeg har lagt til noen kommentarer i parentes.
”Maske til sammenføyning” er kanskje ukjent for noen. Jeg lærte det på skolen i sin tid, men har ikke sett det nevnt i nyere strikkeoppskrifter. Det betyr at du skal legge opp én maske ekstra, og for at det ikke skal bli hull ved skjøten, strikker du første og siste maske på omgangen sammen. Dette er ikke nødvendig, men ganske lurt!
NB: På den stripete votten har jeg snudd mansjetten, så den ikke blir en forlengelse av votten slik det står i oppskriften, men slik at den kan brettes ned i stedet.
Hvit og blå vott har jeg strikket uten mansjett.



Opphavsrett gjelder i 70 år etter opphavsmannens/-kvinnens dødsår, og siden Caroline Halvorsen som skrev boken døde i 1926, kan jeg dele oppskriften her. Likevel – det er fint hvis du linker hit hvis du strikker vottene og skriver om det på bloggen din. Gi meg gjerne et vink, det er gøy å se ulike varianter!

Den ”svenske” rett- og vrangstrikkede vott

Til denne votten, som strikkes med 2 rette og 2 vrange masker, legges opp 65 masker, 1 maske til sammenføyningen og 64 til selve votten. Til et par behøves 60 gram ullgarn.

Mansjetten
, som strikkes skiftevis med 6 rette og 6 vrange omganger, strikkes etter at votten er ferdigstrikket.


Vottens lengde
fra oppleggingen til hullet for tommelfinger er 12 cm (NB: Her må du måle!)

Tommelfingerhull tas opp på pinne nr 1. På denne pinnen strikkes først 2 rette og så 2 vrange masker, de 12 gjenstående masker tres derpå inn på en dobbeltlagt bomullstråd. 13 masker, 12 til tommelfingerhullet og 1 maske til sammenføyningen, opplegges.
Vottens lengde fra tommelfingerhull til avfellingen er 10 cm (NB: Her må du måle!).
Vil man måle på barnets hånd, passer det å begynne fellingen når votten når til midten av langfingerens negl.

Vottens avfelling
utføres i 4 rekker. Mellom hver fellingsrekke strikkes en omgang uten felling.

1. fellingsrekke:
Begynn på pinne nr 1. Strikk alle de rette masker på vanlig måte, og strikk alle de 2 vrange masker sammen til 1 vrang maske omgangen rundt. Nå skal det være 12 masker på hver pinne.

Strikk en omgang uten felling, 2 rette og 1 vrang maske.
2. fellingsrekke: Strikk alle de 2 rette masker sammen til 1 rett maske, og strikk alltid den vrange maske på vanlig måte omgangen rundt. Nå er det 8 masker på hver pinne.
Strikk en omgang uten felling, 1 rett og 1 vrang maske.
3. fellingsrekke: Løft med høyre pinne den rette masken løst av uten å strikke den; strikk den vrange masken rett, og trekk derpå med venstre pinne den masken som er tatt løst av, over den strikkede; fortsett slik med alle masker omgangen rundt. Nå er det 4 masker på hver pinne.
Strikk en omgang uten felling, rett.
4. fellingsrekke: Strikk 2 og 2 masker sammen til en rett maske omgangen rundt.
Strikk en omgang rett uten felling.
Slit av tråden og trekk den gjennom en og en av de 8 maskene som nå er igjen på pinnene.


Tommelfinger:
Til tommelfinger tas opp de 12 masker på tråden og de 12 nyopplagte masker rett over for disse; det er i alt 24 masker; dessuten tas opp 2 masker til på begge sider, så tommelfingeren i det hele blir 28 masker vid.

Tommelfingeren strikkes 6 cm lang.
Fellingen utføres som de 3 første fellingsrekker på votten. Etter siste felling strikkes ingen omgang over uten felling; men tråden slites av og trekkes gjennom de gjenstående masker med det samme man er ferdig med 3. fellingsrekke.


Mansjetten:
Til mansjetten tas opp av oppleggingskanten så mange masker som det er lagt opp til votten, 16 på hver pinne, i alt 64 masker. Vi holder oppleggingskanten i venstre klype (altså med venstre hånd), tar en pinne i høyre og stikker den bakfra og til oss gjennom de små løkkene i kanten, en og en om gangen, til vi får alle opp på pinnene.

Strikk mansjetten slik:
1 rett omgang
6 vrange omganger
6 rette omganger
6 vrange omganger

6 rette omganger
6 vrange omganger
6 rette omganger
6 vrange omganger
Avmasking rett og ikke stramt.
Trådene festes pent på vrangen.

Lykke til  :-)

27 kommentarer:

  1. Disse var kjempefine, Anne. Håper vi ser deg på strikkeklubb igjen snart. :)

    SvarSlett
  2. Å så fine votter. Disse var det fristende å prøve seg på... Takk for mønsteret. Koselig å lese det du skrev om også.

    SvarSlett
  3. Jättefina! Sitter säkert mycket bra på handen.
    Men varför heter de "svenske", kan man undra?

    SvarSlett
  4. Superkjekke votter! Må lagre bokmerke og prøve meg på de en gang. Takk for at du deler! =)

    SvarSlett
  5. Så morsomt med en så gammel strikkebok. Vottene ble jo helt supre. Flink du!

    SvarSlett
  6. Så flott! Disse skal prøves i løpet av høsten! Tusen takk Anne! :)

    SvarSlett
  7. Så artig med den gamle strikkeboka! Vottene var kjempefine:) Disse må prøves ut - takk for at du deler oppskrifta!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for at du delte oppskriften! disse syntes jeg var kjempe koselige! Skal nok prøve meg på disse i løpet av høsten;)

    SvarSlett
  9. Kjempeflotte og dekorative votter!
    Tenk at de var pensum for en 10 åring på den tiden... ;O)


    klem

    SvarSlett
  10. Takk for oppskriften Anne.
    Jeg har "votte ull" vunnet fra en blog vennine fra Sverige.Grå og violett. Jeg tror det blir fine votter av det.

    SvarSlett
  11. Åja! Denne har jeg fått av deg tidligere. På tide å finne oppskrift og garn, for med dette tempoet kommer snøen i oktober!

    SvarSlett
  12. Disse er utrolig sjarmerende! Fyker rett inn på lista over lyst til-strikk!

    Takk for at du orket skrive ned mønsteret videre.

    SvarSlett
  13. Næmmen så flott!!

    Tusner på takk for oppskrift :o)

    SvarSlett
  14. Dom är sååå fina dina ribbade vantar, särskillt de röd/vit-randiga.

    SvarSlett
  15. Kjemepfine votter :D Må definitivt utprøves :D Tusen takk for at du deler oppskriften :D

    SvarSlett
  16. Disse bare må strikkes i løpet av høsten! Tusen takk for at du er så snill og deler! Blir spennende å se hva mer du strikker fra den boka :)

    Dryad ble litt stivt med Peruvian Highland, skulle jeg strikket det igjen hadde jeg valgt Drops Nepal. Har brukt det i et annet skjerf og er veldig fornøyd.

    SvarSlett
  17. Tusen takk for at du deler oppskriften, Anne! Har lenge hatt lyst til å strikke disse! (o:

    SvarSlett
  18. Oi, oppskrift på de fiiine vottene! Takk for at du gidder å legge den ut. Heldig du som har den flotte gamle boken.

    SvarSlett
  19. Tuuusen takk for oppskriften!

    Jeg har laget mine egne votter, og synes selv de ble kjempefine. Se her; http://strikkogtoys.blogspot.com/2010/10/mine-nye-fine-votter.html

    SvarSlett
  20. Herlig votteoppskrift fra 1901! Jeg har strikket og er kjempefornøyd!!:):)
    du kan se de her: http://avsiljevanilje.blogspot.com/2010/10/nye-votter-og-mer-garn-i-madrid.html

    Tusen takk for at du delte oppskriften:)

    SvarSlett
  21. Tusen takk for at du deler oppskrift :))

    Den har jeg lett etter lenge - og forsøkt å få tak i boken - nå blir det fine julegaver i år :))

    SvarSlett
  22. Da har jeg også prøvd dem! Så enkle og greie, jeg fikk lyst til å lage flere!

    SvarSlett
  23. Tusen takk for oppskriften !
    Her var det kjekt å være i den fine bloggen din. Koser meg !

    SvarSlett
  24. Vi så etter votter til 11-åringen i går (hun elsker strikkevotter), og så fant vi disse. Vi leste også historien, og da hun hørte at boka kom ut i 1901 så var det mildt sagt SJOKKERENDE at det var 100 år før hun ble født, og FØR besteforeldrene også var født ;-)

    Gleder meg til å strikke disse!! :-)

    SvarSlett
  25. Jeg fant oppskriften i sommer og strikket er par i sommerferien. Har nettopp tatt de i bruk og er veldig fornøyd med dem. Strikket i Mor Åse garn.

    Synes det var velsig fint at du tok med historien om hvor oppskriften kommer fra. :-)

    SvarSlett
  26. Tuusen takk, disse skal prøves ;)

    SvarSlett