tirsdag 12. april 2011

Absolutely fabulous...


I forfjor (høsten 2009) strikket jeg noen helt enkle pulsvanter til meg selv. Jeg hadde strikket en lue og fikk garn til overs - og det var akkurat nok til pulsvanter. Jeg tok utgangspunkt i en gammel votteoppskrift av enkleste sort, prøvde underveis og justerte litt hist og pist. Helt enkel og grei modell, og siden jeg er en frossenpinn som alltid fryser på fingertuppene, forlenget jeg vrangborden så den kunne brettes ned over blåfrosne fingre ved behov.

På Ravelry fikk vantene uventet oppmerksomhet. Ravelry er full av muntre overraskelser - helt enkle ting som hvemsomhelst kan strikke nesten uten oppskrift, og som man lurte på om man skulle ta seg bryet med å legge ut i det hele tatt, kan plutselig stikke av med en hel drøss med hjerter. Mens fine, forseggjorte ting kan gå helt upåaktet hen. Det spiller jo egentlig ingen rolle, disse hjertene, men pussig, det er det.

Både i fjor vinter og denne vinteren har jeg fått mange henvendelser fra folk i mindre kalde strøk enn vårt eget etter en oppskrift på "Annepaalandets Mitts", som jeg kalte dem i en fei da jeg la dem inn på Ravelry. "Amazing, absolutely fabulous, gorgeous, unique" var blant adjektivene som drysset ned over mittsene. Syns nok det var å overdrive en smule for et par helt enkle, grå pulsvanter uten noe mikmak i det hele tatt. Ikke så mye som en liten flette eller knapp engang. Men rett skal være rett, jeg har brukt dem masse, høst og vår og høst og vår igjen, de er perfekte til sitt bruk og jeg er veldig glad i dem.

Men - Annepålandet er elendig til å skrive oppskrifter. Det tar sin tid. Årene går. Det er så kjedelig å skrive oppskrifter. Jeg har tatt meg selv i nakken mer enn én gang og begynt å notere litt. Men så kommer nye, spennende ting som vil strikkes, og så blir det glemt. Og sånn går no dagan.

Og så - plutselig - her er oppskriften!!!!!!!
Og jeg har strikket flere par mitts også. Så mens våren står og tripper og vi måtte ta frem ull og votter igjen i dag, kan man jo strikke seg et par varmende pulsvanter kanskje? Det er gjort på et par kvelder. Jeg har i hvert fall stor glede av mine når vinden uler så hestehovene nesten blåser bort,  selv om de ikke stikker mer enn to centimeter opp av bakken. Hestehovene altså.

De som heller vil ha oppskriften på engelsk, må nok smøre seg med tålmodighet til Annepålandet får et energisk øyeblikk igjen. Eller bruke Google translatoren, men da garanterer jeg ikke for resultatet...

Originalen - de grå - ble strikket i et av mine favorittgarn - Bluefaced Bliss Worsted fra Impulse of Delight,
i fargen Guinevere. Det gikk med ca 90 gram. Pinner 4 og/eller 4,5 - husker ikke helt.
Garnet er håndfarget i små serier, og det kan variere litt hvilke farger som finnes til enhver tid.
Vantene er velbrukt i flere sesonger, og har utvidet seg litt med tiden. Men de holder seg godt!


Annepålandets Mitts - en oppskrift

Vottene er like og passer på både høyre og venstre hånd.

Størrelse: Dame.
Dette er ca M/L, men størrelsen kan reguleres med garn/pinner/strikkefasthet. Prøv deg frem!

Garn: Worsted – dvs garn med løpelengde +/- 80 m/50 g. Har du 100 gram, har du i hvert fall nok.

Pinner: Strømpepinner 4 -4,5

Strikkefasthet: Ca 18-20 m/10 cm

De gulgrønne er strikket i Freestyle fra Dalegarn, farge 9817 Lime, på pinner nr 4.
Det gikk med ca 80 gram garn. Dette er økonomiutgaven.


Legg opp 36 m. Det strikkes rundt. Strikk vrangbord med 2 rette, 2 vrange til ønsket lengde – ca 10 cm.

Sett et merke ved begynnelsen av omg og strikk 4 omg rett.

Øk til kile: Øk 1 m, 2 r, øk 1 m. Disse 4 m = kilen. Strikk omg ut. Strikk 3 omg uten økning.

Øk 1 m, 4 r, øk 1 m. (Kilen = 6 m). Strikk ut omg. Strikk 3 omg uten økning.

Øk 1 m, 6 r, øk 1 m. (Kilen = 8 m). Strikk ut omg. Strikk 3 omg uten økning.

Øk 1 m, 8 r, øk 1 m. (Kilen = 10 m). Strikk ut omg. Strikk 3 omg uten økning.

Sett de 10 kilemaskene på en tråd og legg opp 4 nye masker. Det er nå 38 m.

Strikk 5 omg. På 6. omg strikkes 2 m smn rett ovenfor tommelhullet. Det er nå 37 m.

Strikk 4 omg til. På 5. omg strikkes 2 m smn rett overfor forrige felling. Det er nå 36 m.

Fortsett å strikke til dit fingrene begynner (kanskje du er der allerede).

Strikk vrangbord 2r 2 vr i 7-8 cm. Fell av. Du kan gjerne felle av i vrangbordstrikk, da får du en fin og elastisk vrangbord. Jeg felte av i vanlig rettstrikk – litt stramt – for jeg ville ha en fast og litt trang kant som holder fasongen i bruk. Fritt valg.

De røde vantene er strikket på pinner 4 i Merely Worsted fra Impulse of Delight,
i fargen Alpenglow Extreme. Det gikk med ca 90 gram.

Tommel:
Plukk opp de 10 maskene fra tråden + de 4 nye maskene som ble lagt opp over tommelen + 1 m i hver side = 16 m. Strikk 2 omg. Fell 1 m så det blir 15 m - dette gjøres ved å strikke 2 r smn på innsiden av tommelen. Strikk opp til tommelneglen, eller så langt du vil ha tommelen. Fell av. Jeg felte av i vanlig rett-felling, litt stramt så det holder fasongen.

Du kan også strikke tommelen i ribbestrikk, 2r 2 vr.

Den andre vanten strikkes helt lik. Flerfarget garn, striper, mønster, broderi og/eller knapper setter litt mer fart i sakene, for dem som liker det.

Og NB: Husk at oppskriften er til privat bruk only!

Skulle du oppdage feil i oppskriften, er det fint om du gir meg beskjed i kommentarfeltet.
Jeg svarer gjerne på spørsmål, om det skulle knipe.

38 kommentarer:

  1. Det enkle er ofte det beste, vettu Anne!

    Fine pulsvanter, fikk lyst til å prøve Impulse of Delight-garnet :-)

    SvarSlett
  2. Så herlig at du får respons. Du har jo gjort suksess med den lua på Ravelry også. Jeg unner deg virkelig dette :-)

    Tusen takk for genial oppskrift - jeg har etterhvert lært mange lure ting fra deg. Takker veldig for det :-)

    SvarSlett
  3. Det er mange som ønsker seg oppskrifter som er enkle å forstå og enkelt er best! Samtidig ble de veldig fine med den nedbrettkanten, så det er ikke så rart de fikk oppmerksomhet! =) Helt fortjent!!

    SvarSlett
  4. Syns disse vottene er genialt enkle... :O) Skjønner faktisk veldig godt at de har blitt så populære. Fikk veldig lyst til å strikke de med engang..., kunne kanskje vært kjekt å ha noen til påske!

    Ønsker deg en superduper kveld!

    klem

    SvarSlett
  5. Skjønner godt at disse ble vel mottatt. Enkle og kjempefine!!
    Fine å bruke når en sykler og er en frossenpinn disse.

    SvarSlett
  6. Jeg også liker disse enkle pulsene, de ser faktisk praktiske ut!! Ikke dumt det heller;)..fine som fotovotter på vinteren også.
    Takk for oppskrift!! Prøver jeg denne, skal jeg linke til deg;)
    Klemmings;)

    SvarSlett
  7. Jag hoppas att du gillar min award till dig.
    Ulla

    SvarSlett
  8. Terri(terdotty on rav)12. april 2011 kl. 18:43

    I love these mittens and have been waiting for your pattern! Thank you so much xx

    SvarSlett
  9. Jeg syns ofte at det enkle kan være det beste. Supert med disse i en sånn periode som nå, da været skifterog ikke kan bestem seg, vår eller vinter. Jeg har sett på disse og luen som du har srikket og syns de er kjempefine.
    Supert at du legger ut en oppskrift, og jeg vil så absolut prøve og få til et par.
    Pernilla

    SvarSlett
  10. Veldig fine og stilreine pulsvantar! Takk for mønsteret!

    SvarSlett
  11. Men de var jo fine da - selv om de er enkle og ukompliserte. Og det var praktisk med brettekanten.

    SvarSlett
  12. Disse er jo perfekte for denne årstiden!
    Er selv en frossenpinn, og liker VELDIG godt lange pulsvanter :-)
    Disse er herved behørlig lagret.

    SvarSlett
  13. Strålende, oppskriften er lagret! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  14. Heilt einig i at dei er fabulous. Det enklaste er ofte det beste.

    SvarSlett
  15. Jøsses, jeg er SÅÅÅ enig, fabelaktig, Anne :o)
    Ser både varm og herlig ut!
    Og framfor alt, ikke så mye "krumelurer" i mønstret, så disse kan vi ALLE få til å strikke! AWWW!!!
    Stor klem fra Anne:)

    SvarSlett
  16. Sier som de andre at det enkle ofte er det beste. Legg til delikate fotografier og lekkert garn, så har du en vinner - tydeligvis :)

    For det er som du sier helt åpent hva som får hjerter og ikke. Det er ikke nødvendigvis det man synes er finest selv.

    Takk for oppskrift, kanskje dette hadde vært noe å prøve to av på en gang? :)

    SvarSlett
  17. Takk, Anne!

    Jeg er en av de som har stått utålmodig i kø og venta på opprskrifta di. Jovisst er vantene enkle, og kanskje oppskrifta likeså, men noen ganger ER det enkle det beste, og jeg liker så godt "utvidelsespotensilaet" både oppe og nede på disse vantene, fryser jeg litt ekstra, kan jeg få mer ulldekke!

    Jeg takker, og tar en titt i restegarnkassa. Og lurer på om jeg aller først skal strikke noen til ungene. Med litt tynnere garn og tynnere pinner blir det kanskje str liten?

    Og forresten: Hjertene og skrytet er velfortjent. Ta det til deg og sol deg i glansen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  18. Kjempe fine! Så snill du er som deler oppskriftene dine! Disse kunne jeg tenke meg å strikke, og jeg tror jammen at jeg har ett garn som kunne passe ;)

    SvarSlett
  19. Hei!

    Disse var kjempefine! Tror kanskje jeg skal prøve meg, men er veldig nybegynner.. Du skriver at de skal strikkes rundt, mener du da rundt på rundpinne, eller 4 strømpepinner med maskene fordelt på alle pinnene?

    Lurer også på garntype og farge på de brune øverst, de var nydelige:-)

    Liv

    SvarSlett
  20. Hei Liv,
    Jeg strikket mine på 4 strømpepinner (men det går fint å strikke på rundpinne også/Magic Loop).
    De på det øverste bildet er de samme som på bilde nr 2 - de er grå, men lyset var litt ulikt på de to bildene. Garntypen (m/ link) sstår under bilde nr 2.

    SvarSlett
  21. De er kjempefine, og vil helt sikkert passe totalt glimrende på campingtur!

    SvarSlett
  22. Det er mange oppskrifter på ting man absolutt ikke kan bruke (vakkert eller ikke), så jeg skjønner det veldig godt, jeg. Og jeg ble også lysten på å prøve noe tykkere ull ;D
    Fine er de. Og veldig, veldig praktiske.

    SvarSlett
  23. Amazing, ab fab, gorgeous... De sier det: jeg er enig. Strikket 1 og en halv i dag, og må bare føye meg i rekken av de som synes du er god/dyktig og velig inspirerende. God påske. Hilsen fra NL.

    SvarSlett
  24. Har latt meg ispirere av pulsvantene dine, se dagens innlegg i bloggen min :D

    Ha en flott mandag :D

    SvarSlett
  25. åh så flotte pulsvarmere :)

    SvarSlett
  26. Dette er akurat par vantar jeg hat leitat etter! Så: tusen, tusen takk for oppskiftet! Denne skal jeg gjöre.
    Du har så fint Blog.

    SvarSlett
  27. Truly it’s called Search engine marketing that when i search for this
    paragraph I found this site at the top of all blogs in search engine.


    My weblog - article-promotion.info

    SvarSlett
  28. Dette var akkurat de pulsvantene jeg kunne ønske meg selv, så nå printer jeg ut oppskriften og strikker meg et par ! Kanskje det kan bli tid til et par til julegave også !

    SvarSlett
  29. kjempefine, takk for oppskrift - holder på med mitt tredje par, foreløbig har jeg strikket i Nepal fra drops.

    SvarSlett
  30. Hei Anne, får jeg lov til å bruke et bilde her og linke til deg på fb-sida Lun & Lett?

    SvarSlett
  31. kommer stadig tilbake til disse, har strikket mange par - til andre og noen til meg selv og. - kjempeglad for oppskriften :)

    SvarSlett
  32. Gro:Vil gjerne ha en oppskrift på votter som kan brettes ned så fingrene blir
    bare, men som kan lukkes igjen "som et lokk" Finnes det?

    SvarSlett
  33. Leter etter oppskrift på votter som kan brettes ned slik at fingrene blir fri, men som kan lukkes "som et lokk"

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mange slike oppskrifter rundt omkring. Det er bare å lete seg frem! Jeg kommer dessverre ikke på noen i farten, men prøv Ravelry!

      Slett
  34. Jeg har lyst til å strikke to par, et med en tråd fabel og et par med to tråder fabel, så man kan bytte etter temperaturen ute. Men der stopper det opp, hvor mange masker legger jeg opp da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Heidi! Dette er en gratisoppskrift jeg lagde for fem år siden, og jeg har dessverre ikke tid til å regne ut sånne ting for deg. Strikk en prøvelapp, sjekk strikkefastheten din og regn ut ut ifra det. :-)

      Slett