søndag 24. april 2011

Syke, syke damer...

Planen for påsken var enkel og grei:
Hjemmepåske, sitte i solveggen og strikke ferdig Beatniken og påskesokkene, jobbe litt i haven, gå noen fine, lange turer med Mannen og Hunden, be middagsgjester, gå på besøk, være litt Oslo-turist - kort sagt, påsken skulle nytes.

Men det gikk ikke helt som planlagt.
I stedet forsvant påsken i host, hark og snufs. Vi ble skikkelig syke, både Dattera og jeg. Dattera hostet så veggene ristet og Moren fikk verdens verste bihulebetennelse. Så satt vi der og syntes synd på oss selv, innomhus, mens sola skinte og verden gikk sin gang utenfor. Legokyllingene i et tidligere innlegg var eneste påskepynten, de lå i en haug på bordet og sloss om plassen med hostesaft, kleenex, Fisherman's Friend, Mentholatum og ullskjerf. Mellom hostekulene møttes vi tilfeldigvis foran baderomsspeilet, og kunne konstatere i kor at man blir ikke akkurat vakker av å være syk. Bleke, slitne, med sengesveis og poser under røde øyne - ikke noe oppløftende syn akkurat.

Så det var den påsken. Like greit at den er over for min del. Like greit at jeg ikke rakk å legge på påskeduk og pynte gult - for da slipper jeg heldigvis å rydde det bort igjen etterpå. Og nå gidder jeg ikke være syk mer. I morra vil jeg være frisk igjen! Det er verre med Dattera, som humper rundt på krykker i tillegg, etter en kræsjlanding i slalomløypa. Korsbåndet røyk tvers av, skisesongen fikk en brå slutt, og nå går/humper hun og venter på operasjon. Stakkars Dattera, det blir russetid på krykker, det. Akk ja, livet blir ikke alltid som planlagt.

Det gjelder å gjøre det beste ut av det. Og man kan spise påskeegg selv om man er syk, heldigvis, det smaker bare ingen ting. Da må man ty til andre remedier. Her er noen av hjelperne i nøden:



Mentholatum. Ypperlig mot tette bihuler - smør både inni og utenpå nesen, lærte jeg av en dame i barnehagen en gang. Og det virker fint, i hvert fall en stund. Hva skulle vi vel gjort uten Mentholatum???



Neseskyller. Det er egentlig en yoga-greie, det med å skylle nesen og bihulene med saltvann, men jeg begynte med neseskylling lenge før jeg begynte med yoga, etter å ha funnet en brosjyre for skyllekanner på et legekontor for mange år siden. Skyllekanner får du kjøpt på apoteket. Jeg måtte prøve, siden jeg slet mye med bihulene, og siden har jeg fortsatt. Mye bedre enn nesespray, som kun bør brukes i korte perioder og kan gi sår og skorper i nesa. En neseskylling er en frisk start på dagen, og klarner opp i toppetasjen. Fint mot støv og pollen og annet rusk også, i tillegg til tette bihuler. Løp og kjøp!



Varm te med honning. Glohet te med honning er ypperlig mot forkjølelse. Spør meg ikke hvorfor, men det lindrer og virker. Til vanlig bruker jeg ikke noe i teen, og jeg pleier å drikke den lunken, ikke glohet, men syk = unntakstilstand. Teen skal visstnok løse opp rusk og rask i halsen, i motsetning til varm melk, som er slimdannende og dermed virker mot sin hensikt. Og honning skal visst ha noen vidunderlige egenskaper det også, i følge honningentusiaster.

Og så er det bare å krølle seg sammen og sove og håpe det beste, for søvn skal være den beste medisin.
(Annepålandet er litt slapp i fisken akkurat nå, ikke engang bildene har jeg tatt selv, men rappet rundt omkring på nettet, uten lov, og nå husker jeg ikke hvor jeg fant dem en gang. Unnskyld!)

Ja, og så håper jeg selvfølgelig at du hadde en fin påske, at du får en fin uke, og at godværet fortsetter!!!

18 kommentarer:

  1. Næmmen Huff! Det er aldri ok å ble syk, men det er spesielt ille når man skal ha ferie og kose seg og alt mulig. Stakkers dere begge to. Godt å høre at det går så smått bedre. Men den skyllekanna di ser skummel ut. Jeg tror jeg foretrekker en kopp te, du. :)

    God bedring til dere begge.

    SvarSlett
  2. God bedring til dere to! Selv har jeg hatt samme "greia" for noen uker siden - har heldigvis fått stemmen igjen og fikk synge solo i påsken som planlagt ;) Håper du får nyte smaken av påskeegg igjen snart ;)

    Klem

    SvarSlett
  3. God bedring. Og hvil dere og hold dere varme - hvile er beste medisin for så mangt!

    SvarSlett
  4. Huff, så kjedelig å bli sjuke i dette knallværet, og så ryke av korsbåndet i tillegg! Riktig god bedring begge to!

    SvarSlett
  5. Mentholatum er uvunderlig!! Slapp av og bli bra

    Klem

    SvarSlett
  6. God betring. Det er noko dritt. Her var det heldigvis berre litjpia som var sjuk så mykje fangkos og småsutring, men været har vore upåklageleg.

    SvarSlett
  7. Det var da triste tilstander i Annepålandet-heimen! Veldig kjedelig å ikke få gjennomført livsnytingen som var planlagt i påsken.

    Mentholatum fulgte meg gjennom barndommen og var redningen for såre neser. Nå tror jeg faktisk ikke vi har det lenger. ME-en har tullet med immunsystemet mitt så jeg blir aldri forkjølet lenger. Ikke meg i mot.

    Det er meldt pent vær neste uke også, så fort dere å bli friske så dere kan nyte sola litt! :)

    SvarSlett
  8. Uffda, det var da stusselig... Men det kommer bedre tider, får vi tro. Ha en nydelig vår, vi satser på at været fortsetter i mai.

    SvarSlett
  9. Næhhh, så dumt da. Med tidenes flotteste påskevær og så sykdom. Nei og nei. Kan ikke annet enn å ønske god og rask bedring. Klem!

    SvarSlett
  10. Dette hørtes ikke bra ut. Ønsker riktig god bedring til dere begge to.

    Og - takk for te-anbefalinger i forrige innlegg. Jeg skal prøve ut Pukka-te :-))

    SvarSlett
  11. I hope you feel better very soon! Our Easter was similar - my husband and my daughter are very sick, and I am trying hard to stay healthy, but up every night to care for my daughter - I don't think the fatigue will improve my resistance! Tea and Vitamin C for me.

    SvarSlett
  12. Nei og nei, er det ikke typisk. Jeg har selv klart og nyte noen dager i solen med en bok men åhh hva jeg savner strikkingen. Jeg glær meg bla til og ta fatt på sokkestrikkingen via skolen din. Jeg trur jeg må prøve meg litt forsiktig idag, klarer ikke og vente lenger nå.
    Kom hjem fra påskefjell igår og da hva det 15 grader hjemme, herlig. Idag er det kjedelig nok regn i luften men men, påske er det for det.
    Ønsker dere begge en god bedring og fortsatt strålende vær!
    Pernilla

    SvarSlett
  13. Så utrolig kjipt!!!! Gosh, når ikke sjokoladen gir smak er det dobbelt kjipt!! Men har du prøvd Kan Jang tabletter?? Fås på helsekost og apotek. Helt utrolig gode - og de hjelper faktisk!!! God bedring!!!

    SvarSlett
  14. Uffda, så leit at dere ble syke i påsken. Det har jo vært så fint vær ute.....(nå var jeg litt lumpen)
    Har du forsøkt med Cognac også? Det er mitt botemiddel, og jeg gjør det faktisk med glede...hi hi
    God bedring.

    SvarSlett
  15. Jeg er sikkert litt seint ute, men tanke er godt ment: God bedring til begge damene <3

    SvarSlett
  16. Uff, uff, så leit med sykdom i påsken! Men kanskje det ble flles skjebne - felles trøst?
    Riktig god bedring til dere begge!

    SvarSlett
  17. Det blir ikke alltid slik en hadde tenkt her i livet og sykdom kommer alltid på et ugunstig tidspunkt. Nå håper jeg dere begge er bedre og at hostinga og harkinga har gitt seg.
    Nesskylleren er super! Jeg hadde samme syka for noen uker siden og fikk god bruk for og god hjelp i neseskylleren. Det føles nesten som om jeg hadde tatt et godt og oppfriskende morgenbad i sjøen etterpå. Den anbefales på det varmeste til alle som lider av bihulebetennelse eller pollenallergi.
    Håper dattera ikke må vente så lenge på operasjonen!
    God bedring til dere begge.

    SvarSlett
  18. Hei!! Jeg fant ikke noe e-mail addresse på deg, hvis du sender den til quiltefia@gmail.com så skal jeg gjerne fortelle deg om yogaen min!! AnneK:-)

    SvarSlett