tirsdag 19. november 2013

Til ungdommen...


Jeg ser fra tid til annen at strikkedamer spør hva de skal strikke i julegave til familiens unge.
Da tenker jeg i mitt stille sinn: "Ingenting". Ungdommen ønsker seg ikke klær i det hele tatt - ikke de ungdommene jeg kjenner i hvert fall. De ønsker seg dataspill, lommepenger til neste ferietur, sykkelhjelm, dunjakke til 8000 kroner og ny iPhone. Nylig snakket jeg med to prakteksemplarer i beste slyngelalderen, og det var helt tydelig at hjemmestrikk var utenfor deres sfære.

Det har hendt at noen - fortrinnsvis nieser som vet at jeg strikker - har ønsket seg selbuvotter til jul. Og det gleder jo en strikketantes julehjerte. Men det hører til unntakene.

Det hjelper altså ikke at det er kjærlighet i hver maske. Strikk til et veldedig formål i stedet. I dag så jeg en dame som hadde på seg en lue jeg har strikket. Det var en fin opplevelse.

Derfor måtte jeg bare dele denne Zits-stripa med dere. Til felles trøst og oppmuntring.

Ha en riktig fin dag!

20 kommentarer:

  1. Hi,hi de får nå sagt det i de tegneseriene...hmm, nei du har vel rett i at ikke strikket er høyest på alles ønskeliste... ..og jeg som har som filosofi at alle ønsker seg noe strikket ( de bare vet det ikke selv ennå). Har i år strikket gaver til alle venner og bekjente. Hilsen Fjellgeitbundingen.blogg.no

    SvarSlett
  2. Enig! Jeg strikker til de som har nevnt at håndstrikk er stas, å strikke til skapfyll er ikke så moro. Søsken her som ikke har likt strikk har plutselig skiftet mening når de får barn, for håndstrikkede plagg til tantebarna er stas. Og nå er eldste tantebarnet så gammel at det ikke lenger er kult med tantestrikk, så hun slipper;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. De som ønsker seg, får. Jeg liker ikke å strikke skapfyll.

      Slett
  3. Ungdommene i min familie (ikke det at jeg er så mye eldre selv) men de ønsker seg strikkede luer, er vist veldig populært med luer som ingen andre har. MEN jeg strikker ikke på måfå, de får velge både farge og form før den sendes ut. Veldig kjekt når de bruker det og ikke fryser på ørene ;) (nå følte jeg meg 80 år ;) ) Bella votter har også vært popp hos de yngste jentene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også strikket Bellavotter på oppfordring - det er veldig gode votter og ett år ville alle Datteras venninner ha sånne. Luer har jeg også strikket - først på måfå, ble ikke brukt, og så gikk jeg over til din strategi. Syns detaljerte "ordreseler" er helt ok - da blir mottaker glad og lua blir brukt :-)

      Slett
    2. * ordresedler* skulle det stå, såklart.

      Slett
  4. hehe. Er det sånn det er! Mine er ikke ungdommer ennå - så de må værsågod være glade for strikka luer og hjemmesydde pysjer til jul. Og noe annet også da....

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, det er stooor forskjell på barn og ungdom. Og så går det over igjen - unge voksne ønsker seg fort vekk både kosesokker og selbuvotter. Så det er nok av muligheter til å få strikket litt :-)

      Slett
  5. Du har ganske ret. Fortæl dem at man rigtig gerne strikker til dem, men kun hvis de selv fremkommer med ønsket.
    I Danmark er det in med hæklede dyr, suttesnore osv. til småbørn, - så jeg har måttet finde hæklenålen frem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en lur strategi! Det hender - en sjelden gang - at noen kommer med ønsker, fordi de vet at jeg strikker og de fryser på hendene/hodet. Og da strikker jeg såklart :-)

      Slett
  6. He he...jeg kjenner meg godt igjen. Men samtidig må jeg rette deg på det også. For på søndag kom min 15 årige niese og hun var så skjønn da hun sa: du tante, jeg vet det ikke er lenge til jul, men jeg ønsker meg såååå en sånn sid strikket jakke, ja helst i grå. Og hvis du ikke rekker det, så gjør det ingenting om jeg får den i januar, altså.
    Har jeg mye å gjøre fremover ? Ja. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Særlig jenter kan fort vekk ønske seg strikkating - spesielt moteplagg. I fjor var det sånne halser som surres flere ganger rundt halsen. Da er det bare å kvesse strikkepinnene da, tante! :-)

      Slett
  7. Hahaha. Det var en stripe som nok forteller sannheten.
    Jeg har nok lært gjennom et langt liv når jeg bør slutte å gi bort hjemmelagede ullklær til nære familiemedl. Men også når jeg kan starte på ny frisk igjen til samme personen. Så arb.ledig er jeg aldri.:)) Når strikkekløen blir som værst, lar jeg den bestemme. Så overskudd blir det hvert år. Det går til noen som trenger det, mer enn oss. Enig i at det er hyggelig det!
    Nå har vi fått snø. Blei jamen lyst og fint.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spesielt tenåringer som er lite interessert. Når de blir voksne, vil de gjerne ha varme sokker igjen :-)
      SNØ hørtes fint ut! Her er det bart foreløpig, men farlig glatt. Vi får ta det som det kommer :-)
      Nå strikker jeg forresten gavesokker av et lilla Fabelgarn jeg fikk av deg for en stund siden. Blir fint!

      Slett
  8. ☺ Herlig!
    Kjenner igjen den følelsen både som mor og barn. Heldigvis ordner det seg med årene.☺
    "Granaten" minner meg for øvrig om en flott lilla flettegenser min mamma lagde til meg. Men den var stilig og jeg likte den veldig godt!
    -Anne-

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis ordner det seg etter hvert! Det som er litt upraktisk, er at de fleste strikke-julegaveønskene kommer sånn 22. desember omtrent - og da blir det jo litt snøtt med tid... :-)

      Slett
  9. Den var gøy Anne!!! Kjenner meg igjen der!!! Synes ikke selv hjemmestrikk var kult i den alderen. Men veldedighet er gull!!!

    SvarSlett
  10. Haha, herlig stripe ;) Og veldig sant det du skriver, elektro-duppeditter står nok høyere i kurs. Heldigvis er mine tantebarn ikke så store enda og strikk er ennå populært å få ;)

    SvarSlett