tirsdag 3. desember 2013

Stille tirsdag...

Det er stille hos Annepålandet i dag. Ingenting nytt å vise frem. Sånn blir det når jeg strikker på to gensere som aldri blir ferdig og to skjerf samtidig. Skjerf, altså, det er laaaangtekkelig arbeid...


Den ene genseren er ribbestrikket. En helt enkel genser av enkleste sort, uten dill og dall. Da jeg begynte på denne, tenkte jeg at dette skulle være fort gjort. Feil. Ribbestrikk på tynne pinner er laaaangtekkelig arbeid... Ikke blir det spesielt jevnt heller. Men det blir da i det minste like ujevnt hele veien, så da får det passere. Garnet er type "fingering", det vil si veldig tynt, og det hadde nok blitt penere vrangbord på pinner 2,5. Jeg strikker på pinner 3, og hadde kommet ganske langt da jeg innså dette. Men genseren sitter som et skudd, så jeg kjører på og håper det årner seg i vask. Det gjør som regel det.


Dagens julehjerte er en tartan - eller et skotskrutet hjerte. Eller rett og slett et rutete hjerte. De har så rare navn, disse kurvene. Litt rare julefarger - men det har sin forklaring: Glanspapir kommer jo i pakker a f eks 10 ark - i assorterte farger. Først lager man røde og hvite kurver, for kurver skal jo være røde og hvite. Så lager man grønne og hvite kurver, for det går også an. Grønne og røde. Røde og sølv. Røde og gull. Til nød blå og sølv. Til slutt sitter man igjen med alle de rare, u-julete fargene - jeg har veldig mye gult og svart glanspapir. Og i denne pakken var det sannelig brunt også. Siden jeg har blitt så hissig på å bruke opp rester, ble det en brun og grønn julekurv i dag. Glanspapir burde selges i løsark. Kom gjerne med tips, hvis du vet om noen som selger det!!

Nå skal jeg handle julegaver. På Amazon. Ha en fortsatt fin dag!


Red.: Nå har jeg funnet det jeg lette etter! På Panduro på Strømmen Storsenter hadde de pakker med glanspapir i bare én farge. Så nå har jeg hamstret litt, jeg.

10 kommentarer:

  1. Heisann
    Har dt sånn jeg også, med strikkeprosjekter. Og da blir det lite " visninger".
    Har noe ferdig, men det vått akurat nå......
    Ellers går det i genser og ullbukse her. Mulig litt av ullbukse må frogges, for jeg VET jeg har gjort en feil. Men jag hater å rekke opp, uff...... Genseren er snart ferdig. Den er egentlig til meg, men vet ikke om den vil passe. Gjør den ikke det, blir det til en julegave, så greit er det.
    Fine julekurver du lager. Synes den var julete og fin i fargene, jeg........ Man husker jo hva ungene kom hjem med fra skolen, der de hadde satt farger sammen selv. Ikke alt var like julete...
    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alt var like julete, nei :-)
      Har tatt vare på noe av den julepynten, og ungene ler seg i hjel hver jul når jeg drar den frem. Men frem må den - det blir ikke jul uten!

      Slett
  2. Helt enig, glanspapir burde selges i løsark!
    Det er lenge siden nå at jeg kjøpte glanspapir, men et lite tips for deg som er glad i å bruke opp saker og ting (som jeg også er), glanspapir er fint å bruke som gavepapir til små gaver, så kan du pynte gaven med fint bånd og små kurver laget av andre rester.
    Ha en fortsatt stille og god tirsdag!

    SvarSlett
  3. Her kan vi købe glanspapir i løsark hos boghandleren. Nogle museer sælger også glanspapir, og det er prima glanspapir, den gode gammeldags kraftige kvalitet.
    Dejlig blog, at du har, titter ind dagligt

    SvarSlett
  4. Jeg hadde helt "glemt" glanspapir, nostalgi deluxe! Har liggende noe fint og litt stivt papir som jeg kjøpte på Norway design for lenge siden som kan passe perfekt til julehjerter... Men klarer aldri i verden å lage like intrikate hjerter som det du viser frem her :-)

    Gleder meg til å se genseren!

    SvarSlett
  5. ha ha ha - må le litt når jeg leser dette :-) Jeg har ansvar for tegneforminga og tekstilforminga på jobb, og det er mengder med gult glanspapir - det blir ikke bestilt noe gult i min tid i allefall ;-) Jeg har bedt alle trinn på skolen om å lage gule julekurver i år :-P

    SvarSlett
  6. SÅ flotte julekurver! Jeg er imponert. Den kunsten fikk jeg aldri inn i hverken hue eller fingrene.
    Men jeg var veldig trygg på å lage lenker..Hehehe.
    Selv om det er selvvalgt, så har du min medfølelse når det gjelder ribbestrikkeriet ditt. Det er noe herk, men blir vakkert til slutt.
    Har du prøvt Milo tøymykner på ullplagg? Har sett det anbefalt.
    Ha en fin onsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, har ikke prøvd tøymykner - men tror jeg har en flaske langt inn i skapet. Får prøve det - når jeg en gang blir ferdig med genseren... :-)

      Slett
  7. Ribbestrikk kan ta laaaang tid men heldigvis noe som er super å bruke :)

    SvarSlett