onsdag 26. februar 2014

Made in Norway...

I går så jeg et innslag på nyhetene om norsk garn. Nå som Dalegarn skal flytte produksjonen til utlandet - noe som er både synd og trist, er det bare tre produsenter som fortsatt produserer garnet sitt i Norge - Rauma, Hifa og Sandnes. Ja, de glemte jo Sjølingstad, da, så da blir det vel fire. Pluss kanskje noen flere små-produsenter som jeg ikke kjenner til. (Kom gjerne med supplerende opplysninger her!)

Finullbittersweet_small2
Finull fra Rauma - tynt, fint, lett og luftig

Til sammen har disse produsentene et stort utvalg i flott kvalitet og til helt ok priser - det er noe for enhver smak. Tenk litt på det, neste gang du skal kjøpe garn.

Det er mange som hyler og skriker om at Gjestal kjøpte opp Dale og flytter produksjonen utenlands - men det er også veldig mange som kjøper billiggarn produsert i utlandet, og handler på nettet. Det er selvfølgelig helt ok å handle litt av hvert - men husk at det er en sammenheng her. Kjøp i hvert fall litt av garnet ditt fra norske produsenter!

Norsk Pelsullgarn - mixpakke
Norsk Pelsull fra Hifa - real ull i uimotståelige, melerte farger

Mine norske favoritter er Finull fra Rauma, som kommer i 99 fine farger, Pelsull fra Hifa, som har herlig melerte farger på garn fra Norsk Pelssau, og Peer Gynt fra Sandnes, som har vært produsert i over 60 år og som heldigvis ser ut til å ha fått et oppsving igjen. Sjølingstads garn her jeg dessverre ikke fått prøvd enda.

Judith har skrevet et fint innlegg om saken her.

2297822427_afc5f011c8_n
Gode, gamle Peer Gynt - som tidligere ble levert i 100 grams hesper

I samme slengen vil jeg slå et slag for den lokale garnbutikken. Stikk innom og kjøp litt garn der av og til også, ellers kan det fort gå som det gikk med en av de lokale garnbutikkene her (jeg bor rett utenfor Oslo, og har mange garnbutikker i rimelig radius herfra). På opphørssalget var det mange i køen som kjøpte garn til halv pris i bøtter og spann og sukket og beklaget at butikken skulle stenge. "Det skulle dere ha tenkt på litt før," svarte innehaveren.

Strikk i vei - og ha en fortreffelig dag!


(Bildene har jeg tyvlånt litt her og der fra nettet - i det godes tjeneste).

24 kommentarer:

  1. Masse flott garn. Bruker nesten alltid den nærmeste og lokale garnbutikken. Bra utvalg og flott service.

    SvarSlett
  2. God morgen
    Yes, endelig noen som liker Finull! Det er et godt "gammeldags" Husflidgarn, som finnes i over hundre farger........ Det pleier jeg å si til kunder som spør etter et garn jeg kan anbefale. Til pledd er det et kjempegodt garn. Til kofter også, som er så populært igjen nå.
    Du glemte Hoelfelt Lund i Grimstad. De driver mest med Vevgarn men har også et godt strikkegarn ( supert å tove med) og også et sokkegarn. De kjøper opp saueull fra småbønder i hele Norge, og spinner garn fra dem.

    SvarSlett
  3. Godt og sant sagt dette her. Vi må tenke oss om før det er for sent, for vi vil vel ha muligheten til norskprodusert strikkegarn også i fremtiden? Jeg vil i alle fall.
    Det finnes flere som produserer norsk garn og en av dem er Spinnerigården i Grimstad. De produserer i hovedsak norsk kunstvevgarn men det er mulig å kjøpe strikkegarn der, men jeg tror ikke de har nettbutikk og jeg tror heller ikke de leverer til noen butikker. Før kunne man kjøpe dette garnet på husfliden, men jeg tror ikke det er noen husflidutsalg som fører det nå. Jakka mi November Star (ligger på ravelry) er strikket av det garnet. http://www.spinnerigaarden.no/index.php?side=kontakt,Jeg vet ikke hvordan lage lenke i kommentarfeltet, sorry, men her står det om spinneriet og også åpningstidene. De selger masse strikkegarn og i nydelige farger, men det blir vel helst for dem som bor i nærheten, eller om man tar en sørlandsferie så er det mulig å stikke innom.
    http://www.sukkertoppen.org/categories/strikkegarn-fra-villsau Sukkertoppen er også et sørlandsprodukt. her kan man kjøpe strikkegarn fra villsau i naturens egne farger, også på nett.
    Så har man en nettbutikk i telemark som produserer garn for salg. http://www.telespinn.no/
    Akkurat nå holder jeg på men en genser av garn herfra, nydelige farger og glansfullt garn.
    Det hadde vært gøy med en liste av alle som produsere norsk garn, hvis du lager en slik liste vil jeg også gjerne kopiere den til min blogg.
    Håper det er mange som kommer forslag.

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig, både med deg og Judith. Nå må vi støtte opp det lille vi har igjen av tradisjon og industri! Dersom hver og en tenker garnet som VÅRT når vi skal kjøpe inn til nye prosjekter, vil dette gå rasende bra det. :)) Dugnad er morro, la oss prøve!
    Hilsen Liv.

    SvarSlett
  5. Hei. Eg er så enig så enig. eg har enno ikkje bestilt fra utlandet, og har ingen planer om det. Vi har så mye flott kvalitetsgarn her at det er ikkje noe problem å få Norsk garn. Og skal eg kjøpe garn alget i utlandet, så går eg innom ein garnbutikk. elsker å kjenne på garnet før eg kjøper det. Ha ein fin dag

    SvarSlett
  6. Her får vi tak i det garnet vi trenger til en god pris og med god service. Det er faktisk minst 5 butikker som selger garn i kommunen så det er bare unntaksvis det blir med noen nøster heim fra byen.
    Sørgelig at det ikke lønner seg å produsere norsk garn i Norge. Jeg tenker også på den kofte-moten som er på full fart inn igjen.

    Ha en strålende dag! Her er det grått i dag også, men får glede meg til kveldens strikkekafe.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Huff, ja, det ER faktisk kjekt å ha garnbutikker i nærheten. Er så heldig å ha 2 garnbutikker her i Gjøvik, så passer faktisk på å hente ut et og annet nøste derfra, hvis jeg vet de har de fargene jeg er ute etter! :)

    SvarSlett
  8. Jeg er SÅ enig! Så også innslaget på nyhetene i går, og hadde god samvittighet for det aller meste☺I Tromsøbyen er det 5-6 garnbutikker + det du får hos OBS, Nille, Spar Kjøp osv. Garnbutikkene har assortert utvalg av garn, og det du ikke finner hos den ene finner du som regel hos den andre. Det ser ut til at alle overlever både netthandel og de rimelige alternativene.
    Og hurra for det!☺
    -Anne-

    SvarSlett
  9. Så fint at du tar opp dette, og at oppmerksomheten øker rundt garnkvaliteter, ikke bare pris.
    I tillegg til de du nevner, har vi Holen Ullverksted i Rogaland, med flott garn. Finnes sikkert flere, kanskje du kan lage en samlet liste om litt? Hilsen Torill

    SvarSlett
  10. Det er få ting som gjør meg så lykkelig som Finullhylla på Husfliden. Alle de vakre fargenyansene og alle de lette gode pleddene man kan hekle av det.

    SvarSlett
  11. Er så enig her...jeg kjøper alltid garn i lokalgarn butikken:-) det er ikke så mange av de, og de som er vil jeg gjerne beholde:-) Liker og ta og kjenne på garnet jeg da...Har faktisk aldri handlet fra utenlandske nettbutikker....JA til norske garnbutikker og garn:-)

    SvarSlett
  12. Nei det nytter ikke å klage på ting som forsvinner når vi ikke bruker dem - fin oppfordring du kommer med! (Var på Dale i høst jeg da, og skjønner ikke helt hvorfor de går med underskudd nå..hoho :P )
    Så hyggelig at du vil samhekle! Jeg tenkte å kjøpe mønsteret en av dagene og kikke litt nærmere på det. Men vi tar det som det passer og litt over langen, bare si fra når du er klar :)

    SvarSlett
  13. Så sant! Jeg kjøper litt her og der, men passer på å kjøpe i den lokale garnbutikken (som for øvrig er godt besøkt). Det er veldig bra at du skriver et slikt innlegg, man trenger litt bevisstgjøring og informasjon, tror jeg. Det blir lett motesvingninger i garnkjøp avhengig av hva man ser på blogger etc. og hvis flere bruker disse norske garnene vil det sikkert spre seg gså, tenker jeg. Jeg har bestemt meg for å kjøpe og bruke mer norsk garn i alle fall.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  14. Jeg har lagt min elsk på Finull nå som jeg har fått prøvd den ut på votter. Er i garn heaven hver gang jeg er på Husfliden;) Norsk pelsull kom i posten til meg for et par dager siden, gleder meg til å teste de ut! Ellers må jeg jo innrømme det blir en del shopping av utenlandsk garn.. Mest fordi jeg klør så lett av ren ull, ellers ville jeg sverget til norskprodusert ull til alle slags plagg!
    Jeg vet om 2 andre produsenter, Telespinn http://www.telespinn.no/nettbutikk/garn.html og Leine merino http://www.leinemerino.no/
    Jo, også Villsaugården som selger produkter inkl ull og garn fra villsau http://www.villsaugarden.no/Gardsbutikken.htm

    Ha en fortsatt flott dag!

    SvarSlett
  15. Holen Ullverkstad på Lye (Rogaland) har nydeleg heimespunne sokkegarn. Ekte gammaldags ullgarn med lanolinen inntakt. Masse nydelege fargar.

    Ingunn

    SvarSlett
  16. Strikker nok mest i garn fra Norge, i alle fall når det er til klær :) Så det blir spennende å se hva som skjer fremover ja.

    SvarSlett
  17. Telespinn er også en norsk produsent. Vi skulle hatt en liste med nettadresser. Selv skulle jeg ønske at garnbutikkene hadde bedre utvalg. De har liksom litt av alt, og kutter alltid de fargene jeg bruker. Så jeg tvinges på nett - det er håpløst å handle norsk egentlig om man ikke går for tradisjonsfargene. Skulle ønske norske garnprodusenter var mer tilstede ute - så de møtte oss som kjøper varene deres. Tror de ville blitt overrasket over hvor mange som gjerne ville kjøpt norsk om de ble litt mer moderne, solgte på nett og hadde mer interessante design. Dessuten er de lite tilstede på Ravelry hvor de kunne selge mønstre og formidle informasjon til norske nettbutikker med garnet deres. Jeg tror også garnprodusenter bør følge med i tiden, og være der kundene er. Dessuten er det enorm etterspørsel fra utlandet etter norske mønstre. Men de blir sjelden eller aldri oversatt. Beste kvalitet er for meg finull og pt2. Heldigvis kommer de i mange farger - men igjen alltid er mine farger fraværende...

    SvarSlett
  18. Veldig sant! Takk for kommentarer din hos meg i går. Jeg er enig med det at når finner hverdagslykken er man stort sett nesten alltid glad :) Vi er heldige som startet jakten på den!

    SvarSlett
  19. Ni har så många fina garnproducenter i Norge och det är synd att de flyttat utomlands. I Sverige har vi inte alls så många. Våra lades ned på 80-90-talet. Jag tycker också att man ska försöka att köpa lokalt så ofta det bara går. Det är motsägelsefullt då många stickare som ska vara så miljömedvetna och gärna köper ekologiskt men inte reflekterar en sekund över att garnerna ska transporteras över halva jordklotet. Hur går det ihop?

    SvarSlett
  20. Så flott innlegg Anne! Jeg kjøper garn i butikker. tror jeg har kjøpt garn fra utenlandsk nettsted én gang (uten at de som har gjort det oftere skal ha dårlig samvittighet av den grunn). Men jeg ble litt trist da jeg leste at Gjestal produserer garnet sitt utenlands, jeg som inbilte meg at det var erkenorskt og at jeg har støttet en god sak hver gang jeg har kjøpt garn der på Bogerud tekstil. Vel vel.

    Har aldri strikket i Rauma finull, men har lest at av mange av dere andre liker det garnet godt. Når jeg har fått strikket opp mer fra garnlagret skal jeg teste ut noen av de garnsortene som er norske og som produseres i Norge. Ja takk til liste :-)

    SvarSlett
  21. Hipp hurra for norsk garn og lokale garnbutikker :)

    SvarSlett
  22. Jeg kjøper så og si alltid norsk garn, men har ikke tenkt på at det ikke nødvendigvis er norsk produsert likevel.

    Hvordan skal man klare å holde oversikt over dette da?

    Noen garnbutikker i mine områder er blitt nedlagt, så nå har jeg begynt å få dårlig samvittighet for å være på garnlagerslanking. Jeg kan nesten starte garnbutikk selv, for lagret er så stort at det er flaut.

    SvarSlett