tirsdag 10. juni 2014

Lerwicken...

Noen gensere MÅ man bare strikke.
Jeg har 499 genserfavoritter på Ravelry, det er hundrevis av fristelser i Koftegruppa på Facebook, og her om dagen så jeg - gjennom et bilvindu - en staut ung mann i hvit Setesdalsgenser med sort mønster som jeg fikk veldig lyst på. Ja, genseren altså.


Lange køer, men noen gensere MÅ man bare strikke. De tramper forbi køen og stiller seg først med den største selvfølgelighet. Og sånn var det med Torirots "Next year in Lerwick".


Mye av moroa med denne genseren var å velge fargene - elleve i alt. Full oversikt over disse på prosjektsiden min på Ravelry. Strikket i Finull, på pinner 3,5 mm, str M.

Da vi likevel skulle treffes på Lillehammer (se forrige innlegg), foreslo Tori, som har designet genseren, at vi skulle ta et gruppebilde av Lerwick-ene. Og det var jo en god idé.

Problemet var bare at min genser ikke var helt ferdig enda. Og Lerwick-treffet ble avtalt på veldig kort varsel. Så da ble det febrilsk strikking i hver ledig stund, både dag og natt. Problemet var bare at det ikke var så mange ledige stunder - så genseren ble ikke ferdig til Lillehammer-turen. Men - - -

                                                                                                                                                                                 Foto: Hedvig

- - - det gikk bra likevel! Glade damer i fargerike Lerwick-er i regnværet på Maihaugen. Fra venstre Pinneguri, Wenche, meg og Tori. Og enda flere varianter av genseren kan du se på Ravelry.

                                                                                                                                                          Foto: Pinneguri
En-ermet banditt - - -

                                                                                                                                                                          Foto: Hedvig

Ja, sånn er det - noen gensere bare MÅ man strikke. Og nå har Pinneguri laget enda en genser - eller jakke - som jeg bare MÅ strikke, nemlig "Damejakka Bislettbekken".


En sånn jakke - med biller på - MÅ man jo bare ha i garderoben! Tori har allerede teststrikket den, og ble behørig fotografert på Maihaugen. Da gjelder det bare for meg å velge farge. Først tenkte jeg at friskt grønt passer langs en bekk, selv om Bislettbekken nutildags for det meste ligger i rør - men så kom jeg jo på at jeg nettopp har strikket en grønn genser, så da må jeg kanskje finne på noe annet? Kom gjerne med forslag!

Ha en riktig fin dag!

24 kommentarer:

  1. Så flotte damer i fine jakker. Utrulig morro å se dem samlet i forskjellige farger. Og at din ikke var ferdig, hadde jeg aldri gjettet.
    Jeg har mer enn en gang pakket inn halvferdige strikkeprosjekter til julegaver.......får man ikke tid, ja da er det bare å levere halvveigs ferdig, og så strikke dem etterpå.
    Lekker jakke, til ditt neste prosjekt. Jeg foreslår Fuchsia sammen med orange. Det er en kul kombo, og du kler jo slike farger, akurat som meg :)
    Tenkte å forslå rød og hvit .......men det er så " vanlig ".
    Nå er jeg klar for ferie. God sommer.

    SvarSlett
  2. Som skrevet på Ravelry - sååå begeistret for denne. Og siden du så hjelpsomt har skrevet opp fargenummerne på Ravelry så kan det hende det blir gående en grønn Lerwick i Trondheim etterhvert også :-) Jeg ga opp mitt første forsøk på denne - jeg var FOR kreativ med fargene, det ble ikke bra. Men jeg har også kjøpt meg fargekartene fra Holst Supersoft og jeg ser at det å sitte hjemme og se på fargene i ro og mak kan gi mange fine muligheter for denne genseren......kos deg med denne, Anne. Den ble så feiende flott til deg!

    SvarSlett
  3. For ett herlig firkløver med nydelige gensere! :)
    Utrolig vakker den genseren :)
    Og den nye jakka til Pinneguri er jo helt fantastisk! Gleder meg til å se din :)
    Håper du har hatt en herlig Pinse, og du får en flott uke :)

    SvarSlett
  4. Fantastisk fin!! Denne bare MÅ jeg også strikke :) Og bislettbekken er også høyt opp på min to-do-liste.

    SvarSlett
  5. Oj, alla er så FINA!
    Og hvilka färger!

    SvarSlett
  6. Giiiisp!! For en fantastisk bukett med nydelige roser. Kan noe bli vakrere, gjelder både damene og genserene. Nei, tror ikke det. Dette er A-laget av strikkedamer.Herlige bilder som jeg må se på mer enn en gang.
    Ha en finfin dag!

    SvarSlett
  7. Genseren er knallfin i grønnfarger, og du kler den kjempegodt! Men jammen er det en fin bukett damer i nydelige gensere!

    Lykke til med neste prosjekt!

    Klem

    SvarSlett
  8. Ååå, for en fantastisk fin bukett med damer! Bare det å se på dere gir meg inspirasjon. Herlig!☺ Lerwick'en din ble kjempefin, og kler deg utrolig godt. Skjønner også at lista over jakker og gensere vokser... Så utrolig mye fint å ta av der ute.
    Lykke til med "Bislettbekken"!
    -Anne-

    SvarSlett
  9. Ja, noen gensere MÅ man strikke. Og denne er så absolutt en. Veldig moro med den enarmede genseren, du lurte meg!

    SvarSlett
  10. Lurt med slike fototriks, eg gjekk beint på! Elles så ser eg på genserane at dei to blå er vidare/større i ringinga enn den grøne og den raude. Har det å gjere med skulderbreidda til dei som har strikka i blått, eller har du og Pinneguri vald anna storleik/funne på noko fiffig der oppe ved halsen?

    Janne G

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vet jeg sannelig ikke. Kan ha noe med valg av størrelse og/eller strikkefasthet å gjøre, kanskje.

      Slett
  11. Det var verkligen fina tröjor! Tips på färger till Bisletbakken" kan vara någon fin blå och grå som bottenfärg. Jag blev också riktigt sugen på att sticka en sådan till hösten!

    SvarSlett
  12. Kjempefint bilde av dere fine strikkedamer i de lekre Lerwick-genserne! Nydelige fargekombinasjoner. He, he, måtte flire da jeg så den en-armede genseren din, det hadde jeg ikke forventet! :-) Lykke til med neste prosjekt - og fortsatt god uke! :-)

    SvarSlett
  13. Den genseren er bare så nydelig! Sikler på det mønsteret jeg også, men det er jo umulig å velge farger. Vil ha alle! Din ble skikkelig lekker, du kler de skarpe fargene.

    Artige bilder, og lur måte å skjule det halve ermet på. :)

    SvarSlett
  14. Haha, såå festlig. Jeg blei grundig lurt i alle fall. Herlig bilde av dere på Lillehammer. Next year på Lillehammer kommer jeg og Lerwiken min også.

    SvarSlett
  15. Ann avslørte hemmeligheten om den enarmede genseren på siste strikkekafé, og den blir jo aldeles nydelig. Tok meg selv i å sjekke om jeg hadde nok farger til en grønn/turkis versjon her, men hvor mange trenger man? ;) Grønn jakke er jo noe annet enn en grønn genser og dessuten er det jo bare to farger på Bislettbekken. Så jeg synes du skal strikke grønt hvis det er det du har lyst på :)

    SvarSlett
  16. Wow -fantastisk flott genser, herlige farger!
    Likte fototrikset, ble en super posering av det også ;)

    SvarSlett
  17. Utrolig flotte gensere og damer. Din fargekombo er lekker. Du kler den. De blå fargekomboene er også fine, men tror det er for viderekomne i strikking å lage noe sånt. Flott å se hva dere flinkiser lager.
    Klem

    SvarSlett
  18. Next year in Lerwick er sååå leaker! Veldig fine farger du had valgt, ordentlig frisk!

    SvarSlett
  19. ---lysblå med grønn for jakken :-)) ... deilig er jakken. Og naturlig Den grønne Lerwicke er fantastisk - fine farger du hadde tatt. Flott er bildene med dere :-))) Hilsen til deg.
    Og klem fra meg.

    SvarSlett
  20. Deilige genser med fantastisk mønster og farger - fine bilder fra dere.
    Jakken kanskje lysblå med grønn mørk - ha en fin torsdag. Klem fra Viola

    SvarSlett
  21. Kjempelekre gensere på kjempelekre damer! Og så fint å se alle genserne sammen

    SvarSlett
  22. Dere er bare så flotte hele gjengen. Hvorfor skal det bare være meg som ikke klarer å strikke i denne type ullgarn? Jeg har jo så lyst på en.

    SvarSlett