onsdag 24. september 2014

Det er soppår i år...



...og jeg har aldri sett på mye fluesopp i hele mitt liv - til sammen. Giftig eller ei, de er jo litt søte da. 


Noen kunne bare ikke dy seg. Har noen gått berserkergang her - i min skog??


Syns fluesoppen er fin, jeg - det er min yndlingssopp. Men det er én ting jeg har lurt på:


Hvorfor vokser det ofte en stor flat sopp og en liten rund en sammen?
Er det herr og fru?
Jeg har prøvd å finne ut noe om dette, men til ingen nytte. Det er et mysterium.


Og hvorfor har noen masse prikker, mens andre bare har noen få?


Jeg er ikke noe glad i sopp, derfor har jeg aldri brydd meg om å lære noe mer om dem. Moren min var en fenomenal soppekspert i sine glansdager, men entusiasmen smittet aldri over på meg. 
Derfor lar jeg dem stå der de står - det er nok det beste. 
Men de er fine å se på!


Det er så utrolig mange forskjellige - noen store, og noen små.


Noen er ensomme...


... mens andre vokser i flokk.


Ikke alle er like pene, men de har sin sjarm.


Noen er i sølv metallic, faktisk. Det ser litt giftig ut.


Og noen er bitte bitte små.

Og sånn kunne jeg holde på i det uendelige, men jeg gir meg her. 
Jeg traff en mann med kurven stappfull av steinsopp - med topp. 
Jeg traff en dame som lå rett ut i lyngen. Jeg trodde først hun hadde fått et illebefinnende - 
men det var fåresoppen, hun kunne ikke gå fra all fåresoppen. 
Jeg traff en luring med et lurt smil og gule kantareller - dem hadde han funnet på hemmelig adresse.
For det er soppår i år, serru.

Annepålandet kan bare én sopp, og det er rød fluesopp. Så jeg lar dem stå, for sikkerhets skyld. 
Det er nok det lureste. Ha en riktig fin dag!

6 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja se den som tog en tugga av flugsvampen! Den hade kanske roligt ett tag och fick sedan ont i magen. Här finns ingen svamp alls i år! Vi har haft för torrt!

    SvarSlett
  2. Jeg har lagt merke til at noen fluesopper mister prikkene sine etterhvert. Jeg har sett flere bare røde fluesopper, med hvite prikker liggende rundt den. Merkelige greier,,

    SvarSlett
  3. Rød fluesopp kjenner jeg også igjen. Og den hvite, som er enda skumlere.

    Jeg liker sopp, men tør ikke plukke selv. Kusinen til pappa tok nesten livet av hele familien med soppstuing, skremmende hvor lite som skal til hvis man spiser feil sort. '

    De er jo flotte å se på da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - det skal så utrolig lite til før det går galt. Og det finnes jo så mye annet godt...!

      Slett
  4. Apropos runde og flate fluesopper: Jeg har alltid trodd at den runde soppen var ny og den flate gammel. Det er jo naturlig at den er rund først, så den kommer seg opp av jorda og så bretter seg ut etterhvert. Nesten som en blomst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, er det sånn det er. Det høres jo logisk ut. Jeg har alltid lurt på det der :-)

      Slett