søndag 8. november 2015

Åh, så mykt...


Når nettene blir lange og kulda setter inn, da knirker det rundt omkring i de tusen ledd. Da er det godt å ha ull på skrotten.


På Island var vi innom Ullarselid, der de produserte og solgte håndspunnet garn av ypperste kvalitet. Der kjøpte jeg 31 gram håndspunnet, naturgrått garn fra angorakanin, spunnet av Rita, står det på etiketten. Åh, det er så mykt!

Av garnet måtte det bli pulsvarmere. Jeg har laget pulsvarmere av mitt edleste garn tidligere. Den gang var det alpakka souvenirgarn som Dattera tok med til meg fra Peru, denne gangen er det angora souvenirgarn fra Island. Det er jo de fineste souvenirer man kan ha!

Det enkle er ofte det beste når garnet er håndpunnet og sjarmerende humpete. Jeg prøvde først med bølgemønster, eller "feather and fan" som det også kalles, men mønsteret ble helt borte i dette pusete garnet, så da ble det glattstrikk i stedet, med en enkel bord i ene enden.


Pulsvarmerne er strikket på øyemål med pinner 4. Jeg la opp 30 masker og økte til 33 etter hvert. Borden er noen omganger vrangt med en hullrad i midten. Jeg strikket så langt garnet rakk - dette er eksklusivt garn og ingen ting fikk gå til spille.


Åh, de er så varme og gode! Og de blir bare mer og mer pusete og lodne i bruk.

De to nøstene i bakgrunen er håndspunnet lamull som jeg også kjøpte på Ullarselid - det skal bli til en lue og en hals. Gleder meg til å strikke av det!

Ha en fin dag!

11 kommentarer:

  1. Hei. Noe så herlig og lekkert. Ser virkelig ut som det skjuler seg noen varmegr. som kan utnyttast på "vondtane."
    Ha en fin søndag.
    Her er meldt skikkelig høstvær 10 dager fram i tid. Heldigvis så mildt at det ikkje blir kvitt. Det betyr alt!! Hehe.

    SvarSlett
  2. For en skatt! Av og til vokser ting til himmels, og dette må være noe slikt! Noe å varme seg på hver dag, minnes og glede seg over..... Jeg har også flere hesper håndspunnet garn liggende. Venter bare på det rette prosjektet. I mellomtida strikker jeg sokker til julemarked.

    Ønsker deg en fin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Å, de så deilige ut! Skikkelig pusete! Og det er mye kjekkere med slike souvenirer enn noe masseprodusert fra butikken.

    God søndag! :)

    SvarSlett
  4. De så deilige ut! Det er alltid koselig med noe en har strikket av souvenirgarn. Jeg har et bitte lite nøste angoragarn, eller egentlig er det vel kanskje bare en liten rest, som moren min hadde i garnlageret sitt da jeg var barn. Jeg husker jeg gikk og klemte på og kosa med det garnet. Det er for lite å strikke noe av, men jeg kunne jo strikke det inn som noen striper sammen med noe annet garn. Men det er noe med minnet og det lille nøstet, så det blir vel liggende som det er :)

    SvarSlett
  5. Herlig mykt angoragarnet du har brukt. Koselige pulsvarmere det var. Så fantastisk å strikke
    med deilig garn. Ha masse glede fortsatt. Hilsen til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  6. For eit vakkert (og varmt) minne frå Island! Akkurat no sit eg og strikkar på ein norsk villsau (... dvs garn frå villsauen ...) - som vonlegvis snart tryllar seg om til Annepålandets mitts!

    SvarSlett
  7. Dei ser heilt herlege ut. Og handspunne garn er så kjekt å strikka av.

    SvarSlett
  8. Det enkleste er ofte det beste, og det ser jeg her! De var nydelige, og garnet kommer helt til sin rett!
    Ønsker deg ei flott uke! Klem

    SvarSlett
  9. Å så luksus og deilig! Og så kjekt å få brukt sånne nøster, istedet for å ha dem i skuffen.

    SvarSlett
  10. De ble rett og slett elegante.
    klem

    SvarSlett
  11. Å, de så veldig myke og gode ut! Sikkert godt å strikke med også :))

    SvarSlett