søndag 22. november 2015

Ny lue - og nytt garn...


Jeg har strikket meg en ny lue, og Tinka og jeg har tatt en selfie.
Hifa har kommet med et nytt garn - et tykt pelsullgarn som heter Blåne, og det måtte jeg jo prøve. Værsågod, Hifa, aldeles gratis reklame fra meg.

Selfier burde egentlig være forbudt, men her ser dere i hvert fall lua.
Det er en sånn helt enkel lue med vrangbord og glattstrikk og en enkel felling i toppen. Den er akkurat passe vid - det er kjekt med noen sånne luer også, som ikke klemmer vinterhåret aldeles flatt. Det fulgte en oppskrift med lua, og det er jo kjekt mht maskeantall og pinner, men forøvrig strikket jeg min på frihånd fordi jeg ville ha en helt enkel lue.

76 masker på 6 mm pinner, det gikk med ca 80 gram garn. Fargen er litt blåere enn på bildet (jeg skylder på novembermørket), den heter #2117 Dongeriblå.

Garnet er tykt og mykt, men ømfintlige folk vil muligens syns at det klør litt, det er jo pelsull. Jeg syns garnet er flott - og Hifa har kommet med en serie fristende oppskrifter til garnet, for eksempel denne fine jakka. Den kunne jeg godt tenkt meg. Garnet kommer i 20 fine, melerte farger. Pelsullsauen er grå, så det er den lyseste fargen. Ulla består av lyse og mørke fibre, som gir garnet spennende meleringer. Og det er godt og varmt, kan jeg bekrefte.


Mandag 16. november 2015 kom den første snøen her hos oss. Bare en cm eller to - det holder, det. Og den har blitt liggende siden. Her en kveld var Tinka og jeg ute i vinternatten - det var kaldt, halvmåne, stjerneklart og diamanter i snøen. Det var så vakkert!

God søndag!

3 kommentarer:

  1. Denne lua kommer garantert til å bli brukt, enkel og grei og passer til alt. Måtte sjekke det garnet og falt fullstendig for mørk rosa. Selv om kassene mine er fulle av garn, går det jo an å drømme, helt gratis til og med.
    18 minusgrader i dag, og det er helt flott å ha mange strikkaplagg å velge mellom.

    God søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Flott lue, høres ut som ett spennende garn. Har til gode å teste Hifa sitt garn ennå...

    SvarSlett
  3. Så herlig med enkel lue som ikke strammer for mye. Garnet fra Hifa ser så herlig ut - så det på Sjølingstad. Jakken er jo bare å hive seg over... Ingen snø her men frost og vind. Brrr - nå er vinteren kommet!!

    SvarSlett