mandag 1. februar 2016

Trendspotting...

I helgen var jeg på Oslo Design Fair i Lillestrøm (tidligere kjent som Gave- og interiørmessen) sammen med to medsammensvorne. Det er egentlig en bransjemesse, der leverandørene stiller ut og butikkene kjøper inn, men jeg var så heldig å få en billett likevel. Og dermed var det duket for trendspotting.

Årets tema var "The Return of Cosy". Kos er in i år. I mitt enfold trodde jeg vi hadde kost oss hele tiden, nordmenn er jo kjent for Koselig. Men feil - i følge trendeksperter har vi visst ikke gjort det på en stund, så det var sannelig på tide. 

Vi konsentrerte oss om garn-avdelingen. Fra Raumas stand.

Det var fire haller stappfulle av interiørting- og tang, litt hobby, og veldig mye lakris. Lakris er in i år, og veldig koselig - så lenge man ikke spiser for mye. Vi startet med garnet, tok en superlynraskt overblikk over alt det andre (mest puter og blomsterpotter. Og duftlys - som forøvrig er helseskadelig, leste jeg nettopp i avisen) og avsluttet med å smake på all lakrisen. Smaksprøver er en god ting!

Det blir mye gult å se fremover. Gult er kult! Fra Raumas stand.
(Man skulle nesten tro jeg var sponset av Rauma. Det er jeg ikke - men det var en fin stand. 
Og det var her jeg plutselig kom på å dra frem mobilen og knipse litt i hui og hast...)

Men vi var jo mest interessert i garnet, såklart. Gult blir enda kulere enn det har vært hittil, alle satser på gult. Dere som kler gult er virkelig heldige - det var mye fint! Fint for oss som driver med plantefarging også, forsåvidt, etter som det har en tendens til å bli mye gult fra norsk natur... 

Rauma flagget norsk ull. Det kan vi like!

Rauma satser friskt på gult + grønt, og hadde en hele katalog med bare gult og grønt i. Forøvrig var det mye duse, dempede farger - duse petrolfarger, vakre blågrå nyanser, dype rødfarger, gråtoner. Vakkert, pent og snilt. Neon er helt ut - og ellers var det veldig lite friske farger å se. 

Inngående studier av raglanfellinger på tilfeldig valgt genser fra Dale. 
Er du klar over at det finnes åtte måter å felle raglan på? Minst!
Det er både lærerikt og lystig å dra på ekskursjon med strikkenerder eksperter 
som Ann/Pinneguri og Merete/Monstermønster. (Men hvem er linselusa i bakgrunnen??)

Alle de store var der - Rauma, Sandnes, Dale, DSA..... Ekstra artig syns jeg det var at flere små gründere hadde stand på messa. Det er så mange flinke folk! Vi traff Marion R og Knit Me og beundret fine luer og vakre farger. Og kom i snakk med Tove Fossnes hos A Knit Story, som nettopp hadde vært i New York - det kan du lese om her. Og skal du til New York, kan du kjøpe garnet deres hos The Yarn Company på Broadway. Jeg tar liksågodt av meg hatten/strikkelua! Garnet deres er i den aller mykeste babyalpakka, og strikkelista mi ble plutselig veldig lang (den var forresten lang fra før, den vil ingen ende ta...).

Å strikke eller ikke strikke... Fin plakat hos A Knit Story.


Summa summarum: Ingen grunn til bekymring, vi får nok å strikke på i tiden fremover også!
Vi gikk og gikk, jeg fikk helt vondt i ryggen. Så drakk vi kaffe. Så smakte vi på all lakrisen. Så gikk vi hjem - stinne av inntrykk. Og alle var enige om at det var en fin dag.


Annet nytt & nyttig:

Det blir ganske snart en give-away her på bloggen. Følg med!

Endelig er jeg på Instagram - følg meg gjerne, der heter jeg ASALMANAKK. 

Ha en riktig fin, ny uke!

8 kommentarer:

  1. For en dag dette må ha vært! Artig at du tok bilder og lot oss få ta del i herligheten! Vi finner sikkert litt plass til noe gult på strikkelista vår også, tror du ikke?

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg liker gult så det må bli et bra år for meg. Takk for titten fra messa, mykje fint å sjå fram til!

    SvarSlett
  3. Høres ut til å være en drøm å gå der å myse😊. Herlig!

    SvarSlett
  4. åtte måter å felle raglan på... Imponerende.

    SvarSlett
  5. Spennende. Flott at du refererer til oss "vanlige" Du beskriver den nye trenden i farger som definitivt mine farger....ikke så mye gult da.

    SvarSlett
  6. Takk for flott gjennomgang. Gleder meg til å se de nye katalogene for våren.
    Dessuten gleder jeg meg til vi sees igjen om ikke så lenge!

    SvarSlett
  7. Takk for titten. Bra at gult blir enda kulere da. Jeg liker gult.
    Klem

    SvarSlett
  8. Så artig å få være litt med på moroa! Takk skal du ha! :-)

    SvarSlett